Na vele verzoeken van luisteraars een Podcast vol met ondernemerstips! Thijs is onlangs voor de 2e keer naar het intense seminar “Business Mastery” van Tony Robbins geweest. Deelname hieraan kost een fortuin. Daarvoor krijg je vijf dagen lang tips en strategieën van de beste ondernemers op aarde. Jij kunt deze euro’s in de pocket houden, want Thijs deelt de beste tips met je in deze aflevering!
Wat kun je dan verwachten? Wellicht twijfel je om wel of niet voor jezelf te beginnen. Wellicht ben je al ondernemer of ZZP’er maar ben je altijd op zoek naar de volgende stap. Hoe kun je stoppen met je tijd ruilen voor geld? Hoe zorg je ervoor dat je meer klanten krijgt? Welke mindset moet je hebben om je business te laten groeien als nooit te voren?
Thijs is al jaren op zoek naar de beste tips voor ondernemers en past ze allemaal toe in zijn bedrijven. Eén van zijn bedrijven heeft hij vier jaar geleden opgericht en telt inmiddels 10 medewerkers en is marktleider in hun sector geworden! Benieuwd hoe hij dit heeft geflikt en hoe ook jij hier van kunt leren? Luister deze aflevering nu!
Deel het met alle ondernemers en ZZP’ers die je kent die je nog meer succes gunt!
Ondernemerstip 1: Neem actie
Als ondernemer moet je als geen ander in staat zijn om actie te ondernemen. Is actiegerichtheid niet jou 2e naam? Dan kun je je afvragen of dit wel iets voor jou is. Er is namelijk niemand die met een deadline komt, niemand die je dwingt om aan de slag te gaan. Een onderneming bouwen vergt discipline. Dus tip 1: kom in actie!
Ondernemerstip 2: Laat je niet remmen door praktische zaken
Vaak ontmoet ik mensen die het volgende als drempel ervaren om een business te beginnen: dat ze zich moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel! Beloof me alsjeblieft één ding: laat dit niet een reden voor je zijn om niet voor jezelf te beginnen. Je kunt je kosteloos inschrijven. Ook andere praktische dingen die in het begin heel spannen lijken, zoals het opstellen van facturen en doen van BTW aangifte, stelt helemaal niets voor. Ga een kopje koffie drinken met een ondernemer uit je netwerk en hij/zij kan je haarfijn uitleggen hoe gênant simpel dit is!
Ondernemerstip 3: Comfort zone
Wees je er van bewust dat je als ondernemer waarschijnlijk vaker uit je comfort zone moet dan wanneer je (veilig) in loondienst treedt. Gelukkig gaat dit je ook de meeste trots en energie bezorgen, maar je moet er wel toe in staat zijn. Wij ondernemers zetten een hele belangrijke waarde aan de kant: zekerheid. Ben jij iemand die zekerheid op nummer 1 heeft staan? Dan kun je je afvragen of ondernemerschap wel iets voor je is.
Ondernemerstip 4: It’s all about sales & marketing
Als je nu nog leest ben je waarschijnlijk geschikt als ondernemer. Daarom gaan we echt beginnen. Heb je al een product of dienst dat waarde toevoegt voor andere mensen en bedrijven? Is dit iets wat je leuk vindt om te doen? Is dit iets waar je beter in bent dan anderen? Dan kun je aan de slag! En wat houdt dat in? Sales en marketing! Zorg ervoor dat je gaat houden van marketing. En schrik niet van de term. Het houdt simpelweg in: er voor zorgen dat mensen je product/dienst kennen en weten wat de voordelen er van zijn? Sales houdt in: er voor zorgen dat mensen ook werkelijk je product/dienst gaan kopen. Als je elke dag opstaat met de gedachte: hoe kan ik er voor zorgen dat meer mensen kennis maken met mijn bedrijf en weten welke waarde ik kan bieden? Dan beloof ik je: succes is onderweg!
Ondernemerstip 5: Wil je tijd ruilen voor geld?
Maak een bewuste keuze of je ‘business operator’ of ‘business owner’ wilt zijn. Oftwel: wil je dat je bedrijf 100% afhankelijk is van jouw inzet en dat je dus voor de rest van je leven moet werken? Of wil je dat je bedrijf onafhankelijk van jou wordt en de boel gewoon winst blijft maken als jij op vakantie bent? Of zelfs op wereldreis bent? Beiden is realistisch. Ik pleit niet voor het 2e (iets wat heel vaak gebeurd). Ik pleit voor het maken van een bewuste keuze. Kies je voor het eerste? Wees je er dan van bewust dat je altijd zult moeten blijven werken. En zorg er dan voor dat hetgeen dat je doet je passie is!
Ondernemerstip 6: Bedrijfscultuur
Zodra je mensen in dienst gaat nemen zorg er voor dat je bedrijfscultuur optimaal is. Je mensen zijn degenen die het moeten doen. Zij bepalen de waarde van je bedrijf. Behandel je medewerkers alsof het je familie is. Hou van ze en zorg ervoor dat ze volledig zichzelf kunnen zijn binnen het bedrijf. Stel jezelf ook kwetsbaar op. En het allerbelangrijkste bepaal voor jezelf wat voor bedrijfscultuur je wilt en laat dit het nr. 1 criterium zijn bij het aannemen van nieuwe mensen!
Ondernemerstip 7: Geef nooit korting
Sta achter je tarieven. Je hebt er goed over nagedacht (en gerekend) waarom dit een eerlijke prijs is voor de producten/diensten die je biedt, oftewel de waarde die je biedt. Klanten vragen om korting maar willen helemaal geen korting! Ze willen de beste prijs. Als je korting geeft communiceer je indirect naar de klant dat je ze in eerste instantie had willen belazeren. Want het kan blijkbaar ook goedkoper!? Geef daarom nooit korting.
Ondernemerstip 8: Creëer fans
Maak er een sport van om je klanten belachelijk goed te behandelen. Fans creëer je maar op één manier: door meer waarde te bieden dan klanten ooit van je hadden verwacht. Je moet klanten verrassen. Doe dingen waar ze verstelt van staan. Waarom? Ten eerste omdat het super leuk is om mensen blij te maken. Ten tweede omdat je een fan nooit meer kwijtraakt. Dat betekent dus een klant voor het leven. En dat betekent een succesvolle business!
Ondernemerstip 9: The learning never stops
Als je dit leest wil ik je een groot compliment geven! Je bent iemand die hongerig is naar tips. Hou dit vol! The learning never stops. De tips liggen voor het oprapen. Je hoeft niet zelf het wiel uit te vinden. Er zijn tientallen boeken, seminars, eBooks, etc. vol met tips om je onderneming succesvoller te maken. Blijf leren, lezen en toepassen. Als je dat doet behoor je bij 2% van de mensen en zul je ook succesvoller zijn dan die andere 98% van de mensen.
Ondernemerstip 10: Focus op twee dingen: ‘innovatie’ en ‘marketing’
Zorg ervoor dat jij en iedereen in je team zich er van bewust is dat ondernemen eigenlijk maar gaat om twee dingen: innovatie en marketing. Innovatie houdt in: hoe kunnen we meer waarde toevoegen dan wie dan ook? Hoe kunnen de wensen van onze klanten 100% bevredigen? Marketing gaat over: hoe zorgen we ervoor dat heel Nederland onze producten kent en weet welke waarde we toevoegen? Focus je hier dagelijks op en je bedankt me later wel ;) Succes!!
Direct luisteren? Dan zijn er drie opties:
–> Via iTunes. De beste manier om te beluisteren als je op een Apple apparaat zit (iPhone, iPad, MacBook, e.d.);
–> Via je favoriete podcast app op je Android telefoon (zoek vervolgens naar ‘100% Inspiratie’);
–> Via onderstaande SoundCloud player. Super makkelijk!
Elke dag humor en inspiratie op je telefoon? Volg Thijs Lindhout op Instagram.