arrow_drop_up arrow_drop_down
4 november 2019 

INTENS 157: Hoe je brein je ontwikkeling in de weg zit - met Charlotte Labee

– Creatief zijn maakt gelukkiger –

Charlotte is brein expert en schrijfster van ‘Brain Balance’. Met haar kennis over mindset en als ervaringsdeskundige kan zij haarfijn uitleggen welke invloeden je hersenen hebben op je lijf en andersom. Ook is zij spreker en de uitvinder van het Golden Growth model en Golden Growth Academy.

Charlotte geeft in deze podcast antwoord op vragen als ‘waarom lukt het niet om tips om te zetten in actie en om het in praktijk toe te passen?’ Charlotte legt uit hoe je wel van inspiratie naar actie over kunt gaan.

Wat ze later wil worden als ze groot is? Als 18-jarige wilde ze dierenarts of advocaat worden. Uiteindelijk deed zij modellenwerk en sinds drie jaar verdient ze haar geld met presenteren en spreken op het gebied van Brain Balance. Ze heeft eindelijk haar passie gevonden.

Ze was toen 30 en vindt zich eigenlijk best jong om al te weten wat ze echt wil. Ze ervaart het als een cadeau. Ze zit bij koffietijd, heeft een boek geschreven en geeft lezingen door het hele land.

Wat heeft ze dan gedaan om zo snel expert te worden? ‘Er elke dag mee bezig zijn en er alles over willen weten. Het is een passie. Neurowetenschap, hersenontwikkeling, onderzoeken…ik leef het in elke vezel van mijn lijf’ legt Charlotte uit.

Charlotte weet veel, maar weet natuurlijk niet alles. Ze leert naar eigen zeggen elke dag nog en dat maakt haar kwetsbaar en inspirerend.

Wat maakt het brein en persoonlijke groei zo fascinerend? Door haar eigen levensloop ontstond deze fascinatie.

Ze was lang zoekende naar wat haar geluk zou geven en wat zij het leven zou geven. Ze zocht het steeds buiten haarzelf. Maar het zat in haarzelf, in haar hersenen.

‘Je brein is de aanstuurder van alles, maar dit leer je niet op school. Ik vind het magisch want het brein is maakbaar. Je brein baseert je gevoel, het is een grote archiefkast. Je brein pakt steeds oude data waar gevoel aan is gekoppeld. Vervolgens komen er hormonen vrij en dit kan een positief of negatief gevolg hebben’, aldus Charlotte.

Je buik (met name je darmen) is je tweede brein en bevat enorm veel zenuwen en daardoor connecten je brein en darmen de hele dag door. Bij stress werkt het op je darmen of je voelt een knoop in je maag. Alle energie zit in je hersenen om te kunnen reageren op situatie.

Andersom geldt dit ook. Is je darm niet goed gevoed? Dan merk je dat aan je brein. Ze werken samen en je moet zorgen voor de balans.

1. Oorsprong van de hersenen

Hoe zorgen we over het algemeen voor ons brein? Waar zijn we mee zoal mee bezig?

De oorsprong van de hersenen ligt in rationeel denken.

De wereld zag er 400.000 jaar geleden heel anders uit, het verschil met toen en nu is enorm.

Ons brein is maar 2-3% verandert ten opzichte van 3000% verandering in de moderne wereld. Het is niet gek dat we dit niet bij kunnen houden.

Ons van oorsprong reptielenbrein is miljoenen jaren oud. Dat regeert ons nog steeds elke dag met basale functies. Maar stuurt ook dingen aan als ‘ik wil het NU fijn hebben maar volgend jaar is nog niet belangrijk’. Ons oerbrein zorgt ervoor dat je in leven blijft.

Mensen zitten tegenwoordig met hun telefoon in de hand in restaurants en gaan de verkeerde kant op. Charlotte: ‘blijf verhalen vertellen. Het echt met elkaar zijn, verhalen vertellen, zingen. We doen dat niet meer terwijl dat in onze natuur zit’.

Met je telefoon zitten is dat niet de natuur omdat je prikkels nodig hebt? Telefoon hoort niet bij de natuur, oudere generaties staan nog dichter bij de natuur dan de jongere generatie.

Jongeren zijn beter in het begrijpen van de moderne wereld dan oudere mensen. Ons brein past zich daarop aan. Maar een telefoon geeft onrust want we zijn continue bereikbaar.

We zijn continue alert, staan altijd ‘aan’. Hierdoor krijgen we een dopamine rush en dit is verslavend. Cortisol wordt ook aangemaakt en ze gaan een strijd aan. Cortisol is echter een stresshormoon en kan schade geven waardoor er veel chemische processen in je brein ontstaan. Maar wat zoeken we eigenlijk op onze telefoon?

100 jaar geleden kregen we veel minder prikkels per dag. Vandaag krijgen we dagelijks 3500 nieuwe prikkels te verwerken, vroeger was dat maar 175-350 nieuwe prikkels.

Echter is ons brein amper verandert. Het brein kan veel aan, als het maar in balans is.

Veel mensen pakken bij wakker worden meteen hun mobiel om van alles te checken. Mail, appjes, nieuws. Je maakt meteen cortisol aan. Je zet jezelf direct in een alerte staat. Dopamine geeft verslaving en geeft je even fijn gevoel, maar door cortisol is het uitputtend.

Is het mogelijk om van die verslaving af te komen? Dopamine is verslavend en geeft kort een goed gevoel. Regels met jezelf afspreken en je gedrag leren begrijpen kunnen helpen.

‘Ik herken iets, erken iets, kan conclusies trekken en iets toepassen. Die stappen zijn essentieel’ zegt Charlotte.

Het ligt overigens ook aan hoe goed je je voelt. Als je je goed voelt heb je minder behoefte aan dopamine. Als je een rotdag hebt zoek je het gelukshormoon op en ga je meer opzoek naar dopamine. En dat betekent slecht eten of je telefoon checken….Het wordt een cyclus.

2. Vier gelukshormonen

Er zijn vier gelukshormonen: dopamine, serotonine, oxytocine en endorfine.

Dopamine maak je bijvoorbeeld aan als je knuffelt. Het is niet een slecht hormoon maar wel verslavend. Het wordt ook aangemaakt als je suikers eet of sport.

Bij honden en katten zie je ook dopamine. Reptielen hebben dat niet, die zijn kil en willen niet knuffelen.

Serotonine zit voor 90% in je darmen, daarom zijn voedingsstoffen zo belangrijk. Maar ook buitenlucht en in de natuur zijn zorgt voor aanmaak. Serotonine is geen beloningssysteem en heeft geen verslavende werking.

Waar hebben we Serotonine voor nodig? Charlotte: ‘het is de voorloper van de aanmaak van melatonine voor het slapen. Maar Serotonine wordt vooral in de ochtend aangemaakt en bepaalt de rest van je dag.

Depressieve mensen kunnen een tekort hebben aan serotonine en het wordt minder makkelijk aangemaakt. Of ze ervaren een overschot aan dopamine ter compensatie. Dat werkt niet goed.

Chocolade, haver en aardbeien helpen om je Serotonine op te hogen.

Endorfine komt vrij als je gaat sporten, maar je maakt nooit 1 hormoon alleen aan. Het is persoonlijk afhankelijk welke combinatie je je aanmaakt.

Endorfine geeft meer focus evenals adrenaline. Ondanks dat adrenaline een stresshormoon is geeft het toch de kracht om te presteren en te focussen op bepaalde momenten. Als je op podium staat bijvoorbeeld. Het hoort wel degelijk in het rijtje van gelukshormonen.

Adrenaline maakt je scherp en laat je goed in je vel zitten, waardoor je verhaal beter over komt op het publiek.

Na het sporten voel je je meestal beter (zowel fysiek als mentaal) en zorgt voor focus, maakt zelfverzekerder en vergroot creativiteit.

3. Wees creatief

Creativiteit maakt het hele brein creatiever. In de ochtend en avond half uurtje sporten is al voldoende. Creativiteit zorgt ervoor dat je meer kunt bereiken in het leven.

‘We worden geboren met een creatief brein maar een merendeel raakt het kwijt omdat we op school moeten presteren. Ook sporten wordt weggehaald terwijl sporten essentieel is om te leren evenals creatief te kunnen zijn’ legt Charlotte uit.

Maakt creatiever gelukkiger? Absoluut ja. Jarenlang heeft Charlotte zelf haar creativiteit onderdrukt. Het maakte haar doodongelukkig en ze was zichzelf niet meer.

Haar inspiratie was weg en lamgelegd en volgens haar is het de maatschappij dat het eruit sloopt en zorgt voor disbalans.

Charlotte: ‘voed je eigen creativiteit, dat maakt alles leuker en fijner in het leven. Zoek een hobby of ga muziek maken. Onderneem fysieke acties en doe dingen die je leuk vindt’.

Dansen in de ochtend is daar een voorbeeld van. Charlotte en haar gezin krijgen er energie van. ‘Je geeft jezelf een stoot van gelukshormonen wat een chemische reactie in je brein teweegbrengt’.

Beweging op muziek zorgt voor ontwikkeling van je brein, voor focus, prestatie en de aanmaak van gelukshormonen. Alles draait met elkaar samen.

Oxytocine maak je aan als er sprake is van knuffelen, bewegen of het bevinden in een veilige omgeving (thuis). Het geeft een warm gevoel en zorgt voor binding in je relatie met je kind. Bij een postnatale depressie gaat het daar mis.

4. Van inspiratie naar actie

Van inspiratie naar activatie: maar liefst 85% van de mensen vervalt in oude patronen na seminars, boeken of podcasts. Charlotte gelooft dat alles wat er in je brein geprogrammeerd is voor waarheid wordt beschouwd in je leven.

Van je ouders en je omgeving krijg je die zogenaamde waarheid.

Het ‘eerst geleerde’ (die noemen we ook wel hersenwetten) is heel bepalend en krachtig. ‘We gaan daar altijd naartoe terug. We zien het als eerste als waarheid en dit vindt vooral de eerste 8 jaar van je leven plaats’ legt Charlotte uit.

Ze vertelt verder: ‘het brein is dan nog zo ontvankelijk en plastisch maar of dat allemaal goed voor je is is de vraag.

Mentale trauma’s zitten in ons onderbewuste systeem. Rationeel weet je dat liefde een positieve invulling geeft, maar het onbewuste zegt ‘dit is niet waar, liefde bestaat niet’ en dat kan problemen geven in relaties of geeft onderlinge wantrouwen’.

Je kunt dit volgens Charlotte wel aanpassen, vervangen en leren. Dat wordt neuroplasticiteit genoemd en betekent ook wel de ‘wendbaarheid en vormbaarheid van je hersenen’.

Een kinderbrein heeft veel meer hersencellen dan volwassen een hersenbrein (150 miljard vs. 100 miljard).

Je prefrontale cortex is rond je 25e levensjaar klaar en bepaalt of je onhandig bent of niet.

Rond je 30e zijn nog ‘maar’ 80 miljard hersencellen over en je brein is dan gevormd. Het brein van een puberend kind is dus nog lang niet klaar.

Verantwoordelijkheid heeft het kind nog niet maar we leggen wel de verantwoordelijkheid er neer. Ruzies ontstaan en het lijkt een onhandelbaar kind. Het kind wordt niet begrepen en gaat obstructief zijn.

Een eerste stap na activatie is de waarheid in je hersenen aanpassen.

Ons onderbewuste systeem reageert in 95% van de gevallen en schakelt binnen 0,02 seconden. Het bewuste systeem duurt langer.

Je brein kijkt eerst naar je DNA en vervolgens naar je biochemie (hoe werken cellen samen). Is dat op orde of zitten er blokkades in?

Je voorprogrammatie bepaalt hoe je kijkt naar de wereld en naar jezelf. 80% leer je in eerste 8 jaar.

Dan wordt de archiefkast geraadpleegd, de zogenaamde data in je brein.

Bij een gebeurtenis komt dat los en komen er hormonen vrij. De toegepaste verandering werkt dan op korte termijn. Er komt een gevoel vrij en dat bepaalt hoe wij handelen en dat is jouw waarheid.

Deze archiefkast is heel anders dan die van bijvoorbeeld de buurman. Als je dat van elkaar weet dan worden reacties begrijpelijk. Je kunt er zelf niets aan doen dat je brein op een bepaalde manier reageert. Wel kun je er wat aan doen om te veranderen

Dan komt het stukje herkennen en bewustwording. Waarom reageer je zo? Is dat nog juist?

Charlotte: ‘een verandering in je brein duurt 3-4 weken want je neurale netwerk moet worden geherprogrameerd. En onze bedrading is hardnekkig.

Vervolgens is het de kunst om te erkennen dat we iets doen waarvan ons gevoel zegt dat het anders moet kunnen. Daar komt een conclusie uit en daar start je. Je moet de erkenning zelf voelen en het moet niet door een ander uitgesproken worden’.

Dan begint het toepassen en veranderen. Mensen willen meteen veranderen, maar dan sla je veel stappen over.

Het brein houdt je voor de gek en gaat weer terug naar zijn oude programmering.

Charlotte leerde als kind dat ‘als je hard genoeg werkt je er mag zijn’.

Ze nam dat mee als volwassenen, werkte zich daardoor kapot en bracht haar lijf zowel fysiek als mentale schade toe. Het was een bodemloze put en ze kreeg de put niet gevuld.

Daarna snapte ze pas wat ze aan het doen was. Ze herkende het patroon, erkende waar het vandaan kwam (ik heb geleerd van mijn vader…) en concludeerde ‘dit dient mij niet, ik moet dit veranderen’. Want volgens Charlotte ben je niet pas goed geslaagd als mens als je hard werkt.

Haar vader deed de uitspraak niet bewust en ze neemt hem dan ook niets kwalijk. Ze is haar vader zelfs dankbaar voor dat inzicht.

5. Burn-out

Op haar 14e kreeg Charlotte al verschijnselen van een burn-out.

‘Je hoorde het amper en het was werk gerelateerd. Ik was een kind wat altijd doorging.

Ik zei overal ja tegen en had drie weekendbaantjes. Ik deed alles en er ontstond al snel een disbalans. Ik voelde mij verantwoordelijk voor alles en iedereen’ vertelt Charlotte.

‘Nu hadden ze gezegd dat ik een burn-out had, toen dacht men er niet aan. Ik startte bedrijfjes, pakte alles met 2 handen aan en bleef zeggen ‘doorgaan niet aanstellen’ om niet te falen. Ik durfde niet kwetsbaar te zijn’.

Charlotte haar hersenen waren geprogrammeerd en dachten alleen maar ‘hoe meer hoe beter’.

Haar kledingbedrijf ging heel goed en Charlotte opende 145 winkels binnen een jaar.

Later ook in Amerika en Canada.

Het doel was om haar creativiteit kwijt te kunnen maar later was ze alleen nog maar aan het managen en ze werd ongelukkig.

Dit alles leverde zoveel stress op en ze werd letterlijk ziek. Dit uitte zich in nekklachten, rugklachten en later zelfs baarmoederhalskanker. Ze ging aan zichzelf voorbij en na de operatie meteen weer aan het werk.

Ook na de tweede operatie zat ze in no time weer op kantoor. Later werd ze zwanger, verviel in haar oude patronen en negeerde wederom signalen van haar lichaam.

Ze heeft achteraf de plank flink misgeslagen als moeder zijn. Ze wilde haar ding blijven doen en negeerde de zwangerschap. Ze was zelfs nog aan het werk toen bevalling begon.

Drie weken na de bevalling brandde haar huis af. Een veilige plek was ineens weg, al het materialisme was weg. Ze hadden alleen elkaar nog en hun gezondheid.

Een veilig thuishaven is heel belangrijk. Na een jaar lukte het om alles weer op te bouwen, echter ging het met haar kledingbedrijf ging minder en ze moest de stekker eruit trekken. Zij was het bedrijf geworden, ze ontleende haar waarde aan het bedrijf. Alles moest perfect zijn.

Maar de mensen om haar heen vonden haar niet passen in het modewereldje.

Een faillissement werd aangevraagd. Ze kreeg een shitload over zich heen en wilde totaal iets anders doen. Haar man zei dat ze erg veranderd was en ze brak toen ze hoorde dat ze niet meer sprankelde.

‘En nu’ dacht Charlotte? Ze heeft een sabbatical op Ibiza gedaan voor 9 maanden.

Van binnen ging ze kapot en ze voelde zich doodongelukkig. Een reis naar zichzelf begon. Ze ervaarde veel weerstand en ontkenning tot ze wakker werd en haar armen en vingers niet meer kon bewegen.

Haar hersenen werden gecontroleerd en haar nervus vagus (hoofdzenuw) bleek op vier plekken beschadigd.

Charlotte: ‘zie het als een hernia door slecht te leven. Het kon chronisch worden en ik kon zelfs in een rolstoel komen te zitten’.

Ze ervaarde het ineens ‘nu of nooit’. Maar wat en hoe? Haar lichaam gaf in ieder geval genoeg signalen.

Ze is gaan zoeken. Eerst buiten zichzelf, later vond ze het intern. Ze kwam in contact met neurowetenschappen en concludeerde dat ze beter moest gaan zorgen voor haar hersenen.

Nu pas sinds een jaar heeft ze haar zingeving gevonden en dat was een flinke reis.

Op Ibiza ging ze op reis naar binnen, zonder de stress en zonder haar werk.

Ook is Charlotte naar een Indianenstam geweest om te leren over leven met de natuur. Daardoor is ze holistisch gaan kijken naar hoe ze terug kon naar de basis.

Mediteren vond ze in het begin vooral zweverig maar ze is het toch gaan doen en dat leverde haar veel op.

6. Concrete tips voor je hersenen

Concrete tips voor brein kan Charlotte wel geven. Zorg voor gezonde voeding, want ook dat reduceert stress. Let op, want sommige voeding zet juist stress aan (cortisol).

Volgens Charlotte hebben we maar liefst een kilo groenten per dag nodig om balans te krijgen. Wij hebben veel stress dus hebben veel voedingsstoffen nodig.

Stress management is heel belangrijk legt Charlotte uit. ‘Zorg voor veel ontspanning zodat je hersenen kunnen resetten. Durf creatief te zijn, doorloop archiefkasten en ga het proces aan van herkennen, erkennen en concluderen’.

‘Als onze bedrading veranderd is na herkenning dan kun je hem opnieuw inrichten. Je mindset is er dan en je hoeft er verder niets voor te doen. Je processen zijn anders.

Je gaat er dan mee aan de slag en dat kan 6 weken duren of 6 maanden.

En als je er elke dag bewust mee bezig bent dan wordt het netwerk anders ingericht.

Start bij het leren begrijpen dat je überhaupt hersenen hebt die een functie hebben en waar je iets mee kunt doen.

Oh en klik hier als je het boek Brain Balance helemaal gratis en voor niets in je brievenbus wilt ontvangen. We mogen er namelijk 20 (!!) weggeven!

Geschreven door: Geertje Boekhouder van Lifesabout

Direct luisteren? Dan zijn er drie opties:
–> Via iTunes. De beste manier om te beluisteren als je op een Apple apparaat zit (iPhone, iPad, MacBook, e.d.);
–> Via je favoriete podcast app op je Android telefoon (zoek vervolgens naar ‘100% Inspiratie’);
–> Via Spotify, super makkelijk, zie onderstaand!

Belangrijke links:
-> eBook “8 Eigenschappen van Geluk”: klik hier
-> Tickets 100% Inspiratie Show: klik hier
-> Leer succesvol podcasten: klik hier 

Elke dag humor en inspiratie op je telefoon? Volg Thijs Lindhout op Instagram.
Patries

Door

Patries

op 6 November 2019

Wow wat een gave podcast met Charlotte Labee. Ik heb er weer van genoten en veel geleerd. Sluit mooi aan op Edwin Selij zijn denkwijze. Prachtig. Ik ga haar zeker volgen.

Reactie plaatsen

Ontdek de 5 geheimen die je moet weten om je eigen Podcast te starten en succesvol te maken in mijn gratis eBook.