arrow_drop_up arrow_drop_down
9 december 2019 

INTENS 162: Zweethutten, burn-out, angst en verbinding - met Jorg Ruis

In loslaten zit soms meer groei dan iets toevoegen naast wat je al moet-

Jorg Ruis ken je van zijn vlogs of als de man van ‘Sannie zoekt Geluk’, maar hij houdt zich ook bezig met zijn bedrijf Culture Builders. Hij helpt hierbij bedrijven een succesvolle en gezonde cultuur op te bouwen.

In deze podcast wordt onder andere gesproken over online zichtbaarheid. Hoe zet je jezelf professioneel maar ook kwetsbaar en puur neer? Tevens bespreken Thijs en Jorg enkele tips om spirituele wijsheden praktisch te maken.

1. Back to basic

Jorg en zijn vrouw zijn beide vloggers. Als hij later groot is wilde hij als kind stof inkoper worden waardoor hij over de hele wereld zou reizen.

Nu zou hij in een bos willen wonen om te survivallen. Dit heeft hij ooit gedaan in Noorwegen, helemaal back to basic.

Zou hij ook op lange termijn gelukkig zijn daar? ‘Een sociaal netwerk is fijn dus je kunt je niet helemaal terugtrekken. Ik zou er uiteindelijk wel echt gelukkig kunnen zijn’, aldus Jorg.

Die week in Noorwegen heeft indruk gemaakt. ‘In Jason Borne films zitten ze in een hut in the middle of nowhere. Ze kunnen overleven en ik dacht als al het internet en stroom uitvalt wat kun je dan nog?’ aldus Jorg.

Hij ging met een onbekende groep richting Noorwegen, zonder horloge en telefoon. Na drie dagen was het echt letterlijk survivallen. Het eten was schaars door het slechte weer en raakte na een paar dagen op. Het was volgens Jorg eng, maar wel interessant.

2. Grenzen aangeven

Hij wilde zichzelf tegenkomen. In Noorwegen nam hij plaats in een zogenaamde Zweethut (soort sauna in de natuur) met de hele groep.

Zweethutten zijn bekend onder Indianenstammen. Je doet een aantal rondes en je kunt er (schuld)gevoelens kwijt en mensen vergeven. Je zou het een spirituele reis kunnen noemen.

Jorg vindt grenzen aangeven moeilijk en de vraag was of hij zichzelf uit kon dagen om langer in de Zweethut te blijven.

‘In een Zweethut sta je stil bij je leven en de sessies duren elk een uur. Het is heel zwaar. En de vraag is of je ondanks de groepsdruk je grenzen kan en durft aan te aangeven’, vertelt Jorg.

Voorheen zou hij willen winnen en de laatste willen zijn die in de hut blijft, maar nu zei hij bewust eruit te willen. Toch werd hij uitgedaagd langer te blijven zitten en dit lukte.

Waarom is een Zweethut een spirituele tocht en sauna niet? Jorg: ‘Het is donker en er is geen input, alleen geluiden van om de hut. Je voelt dat je letterlijk tegen mensen aan zit want er is weinig ruimte.

Je komt vervolgens in een hypnotische staat en er wordt gezongen. Iedereen kan iets zeggen of iemand bijvoorbeeld vergeven. Doordat het donker is ga je bij jezelf naar binnen en er komen dingen naar boven’.

Emotioneel was het begin ontzettend zwaar. Hij kreeg na 24 uur heimwee aangezien al het vertrouwde om hem heen weg was. Het maakte hem verdrietig en hij wilde naar huis.

Maar volgens Jorg schiet je al snel in je rol (Jorg is een verbinder).

Hij sliep slecht de eerste nacht vanwege de aanhoudende regen en dus hij nam de rol van verbinder aan en kwam met oplossingen.

De week in Noorwegen was op meerdere niveaus interessant. Hij ging meer zich focussen op overleven en op jagen. En daardoor verdween de heimwee uiteindelijk.

De laatste dag in Noorwegen was hij moe en hongerig en ze gingen op pad om een berg te beklimmen. Hij dacht aan James Bond die het altijd gewoon deed in plaats van ‘nee’ te zeggen.

Tijdens het klimmen was er een point of no return’ op de berg. Hij kwam weer zichzelf tegen en wilde naar zichzelf luisteren. Hij gaf zijn grenzen aan, terwijl dat voor hem heel lastig is. Hij voelde zich opgelucht en het was oké. Dat gevoel was nieuw voor hem.

Mentaal uitdaging en dat stemmetje in je hoofd zorgen ervoor dat je meer doet dan je denkt aan te kunnen.

Mediteren helpt hem om te aarden en rustiger te worden, maar het schiet er bij hem vaak in.

‘De lat te hoog leggen is een valkuil. In loslaten zit soms meer groei dan iets toevoegen naast wat je al moet’.

3. Natuur en rust

Jorg handelt voornamelijk naar verhalen in zijn hoofd, echter gaat hij daarmee vaker over zijn grens dan goed is.

De week in Noorwegen zonder internet en zonder prikkels staat haaks tegenover het drukke Amsterdam.

Jorg houdt van de stad maar kan slecht tegen veel prikkels merkte hij bij terugkomst.

In Noorwegen wilde Jorg aarden. Heeft hij nog wat anders meegenomen?

‘Ik heb vooral het besef gekregen meer de natuur in te willen. In onze oude appartement hadden we geen tuin, nu hebben we een huis met een tuin’, aldus Jorg.

De natuur helpt hem om zijn grenzen te bewaken. Hij zoekt naar balans en laadt op van minder negatieve energie. In Amsterdam is veel negatieve energie: druk verkeer, aanrijdingen, veel prikkels. Vroeger wilde hij in New York wonen maar zou nu kiezen voor Zuid-Afrika en de natuur.

4. Wat wil je nou echt?

Jorg heeft maar liefst 11 jaar in de wereld van internetbedrijven gezeten. Hij was Chief Marketing Officer.

Hij kreeg burn-out door de ondernemer in hem, niet zozeer door het werk zelf.

Hij wist niet dat hij in hart en nieren ondernemer was en moest hier eerst achter komen.

In 2016 bezocht Jorg een 4-daagse seminar in London met onder andere Tony Robbins.

Daar kreeg hij een inzicht. Hij had altijd de overtuiging dat hij de beste van het bedrijf zou worden en naast CEO zou komen te staan. De eerste dag van de seminar schreef hij dan ook dit doel op: De beste marketeer van NL.

Zijn vrouw vroeg hem of hij dat echt wilde worden. Want…wat maakt het werk nou echt zo leuk?

Mensen bij elkaar brengen en ervoor zorgen dat mensen hun werk goed kunnen doen vond Jorg het leukste.

Hij was tevens bang om nummer 1 te zijn in het huidige bedrijf. Hij besloot dat hij iets voor zichzelf wilde gaan doen en begon vervolgens het bedrijf Culture Builders.

‘Je moet ergens beginnen, er is geen perfect moment. Move before you are ready’.

Tony Robbins hielp hem tijdens het seminar met wat structuur en het bleek dat cultuur bouwen in bedrijven zijn sterke kant was. Jorg wilde er een bedrijf in beginnen en de beste worden.

Hij vond het spannend om voor zichzelf te beginnen en in het diepe te springen.

Bovendien liet hij veel geld achter, dus ook financiële zekerheid. Hij moest namelijk zijn aandelen in het bedrijf achterlaten.

De timing was slecht want hij ging ook nog eens trouwen. ‘Ik moest spullen lenen, en stopte abonnementen. Maar gelukkig kreeg ik wel geld mee van het bedrijf’, aldus Jort.

Hij voelde sowieso: ik MOET dit doen.

Wat maakt het dat hij de keuze durfde te nemen? De vier dagen Tony Robbins ging veel over groei. Waarheen wilde hij groeien?

Hij kwam erachter dat hij (diep van binnen) niet gelukkig bij het bedrijf. Het voelde niet goed. Hij wilde kiezen voor zijn eigen droom, voor wat HIJ wil.

Tony Robbins zorgde voor reflecties zodat je kunt zien wat goed gaat en wat niet.

Welke plannen heb je voor het komende jaar? Vertrouw en voel je intuïtie. Door vier dagen verbinding met jezelf ga je helder nadenken.

Dit had overigens ook in Noorwegen kunnen gebeuren, maar dat ging minder over groei en het ideale leven. Jorg: ‘creëer een moment voor jezelf waarbij je jezelf afvraagt ‘vind ik het werk nog leuk of wil ik die relatie nog wel?

Vind ik wat ik vandaag ga doen leuk? Als het antwoord een paar dagen ‘nee’ is dan moet je er wat aan doen. Je leven wordt zoveel mooier’.

Steve Jobs paste dagelijks de vraag toe ‘heb ik zin in wat ik vandaag ga doen?’ 

Bij drie dagen een ‘nee’ moet er een alarm afgaan.

Dit is ook reden dat hij in cultuur wilde specialiseren. Hij wil dat mensen met plezier naar het werk gaan.

‘Het is tijd om iets te veranderen als je maandag haat. Als mensen met plezier naar hun werk gaan werken ze 12% effectiever’ legt Jorg uit.

5. Plezier op de werkvloer

Wat doet hij nu bij de Culture Builders?’ We helpen bedrijven om werknemers met plezier naar hun werk te laten gaan’.

Bij het kantoor van Facebook bijvoorbeeld is er geen reden om weg te gaan door alles wat aanwezig is op kantoor (ijssalon, restaurants, gratis eten).

Je verstevigt je cultuur, maar het zijn ook de ongeschreven gedragsregels die gelden.

Jort: ‘Beslissingen die je maakt hangen af van ervaring. Het is de kunst om cultuur tastbaar te maken en aan waarden en gedrag te koppelen’.

Maar het bedrijf begint met luisteren. Zo zijn er focusgroepen en wordt er een enquête gehouden onder werknemers.

‘Dan weet je namelijk waar je staat. Dan kunnen we dat vervolgens koppelen aan een strategie’ aldus Jorg.

Het gevolg van cultuur in kaart brengen kan een Playstation op kantoor zijn, maar het is niet altijd een oplossing.

Cultuur is meer dan materie. Kledingvoorschriften zijn bijvoorbeeld ook cultuur. Is kleding een eigen keuze of draagt men verplicht een pak?

Veel bedrijven hebben een visie, missie en strategie op papier maar bedrijven vergeten er een cultuur aan te koppelen.

Als een cultuur niet optimaal is neergezet dan ga je je doelen niet halen.

‘Om elkaar geven’ is een voorbeeld. Wat betekent dat? Wat voor gedrag zit eraan? Hoe zorg je voor een familiegevoel?

‘Kijk bijvoorbeeld om naar je collega en vraag ‘waar kan ik je mee helpen?’

Je gaat er dus rituelen en symbolen aan koppelen’.

Kernwaardes in kaart brengen is belangrijk voor een bedrijf. Woorden zijn mooi, maar iedereen heeft er een eigen beeld bij.

Koppel het aan gedragsregels en zo wordt het duidelijk voor iedereen. 80% van alle bedrijven hebben kernwaarden maar ze worden weinig nageleefd.

Van de 50 grootste banken hebben er 35 integriteit als kernwaarden. Dit wordt niet genoemd als je het mensen vraagt. Jort vindt het bullshit.

‘Want ze willen zoveel mogelijk geld maken. Dat zorgt voor een slechte cultuur. Een gezonde, goede cultuur helpt je doelen te behalen. Maar deze werknemers willen maximaal knallen’ legt Jorg uit.

Het is dus meer een resultaat in plaats van een missie. Terwijl complimenten veel beter voelen dan een bonus of salarisverhoging.

Na het in kaart brengen van gedragsregels en kernwaarden vragen Jort en zijn collega’s af op welke manier de transitie gemaakt moet worden en hoe de acties worden geïmplementeerd.

Implementatie is het moeilijkste gedeelte voor Jorg, want het gaat hierbij om gedragsverandering.

Het begint dus met luisteren naar mensen en samen met een cultuurteam pikken ze er mensen uit door middel van een enquête. Vervolgens maken ze rituelen en symbolen. Jorg: ‘Het is kijken of het werkt en gewoon ervaren. De kunst is om te bedenken op welke manieren mensen te connecten.

Het kantoor van Appel heeft de vorm van een ronde disc: creativiteit gaat samen met interactie. Mensen gaan zoveel mogelijk tegen elkaar aanlopen doordat het rond is en er is nagedacht over inrichting. Dit is een typisch voorbeeld van een symbool.

6. Een happy team is alles.

Hoe belangrijk is het dat mensen in je team persoonlijk geluk ervaren? ‘Ongeluk geeft afleiding dus zorgt voor minder productiviteit binnen een bedrijf. En kun je een probleem wegnemen? Dan zit je team lekker in je vel en gaan ze beter presteren’.

Goede bedrijven hebben vaak een duidelijke missie, werknemers gaan dan door het vuur. Bij bedrijven die goed presteren zoals Pixar, zie je dat er een sterkte cultuur staat. Er is over nagedacht en mensen zijn gelukkig en creatief.

Hoe zorg je voor stimulans voor geluk binnen je team? Jorg: ‘Zorgen dat mensen kunnen praten over hun gevoel. Werknemers dienen niet alleen professioneel te zijn, maar ook mens met emoties.

Er zijn veel misvattingen tussen werknemers die grote gevolgen kunnen hebben, dus doe een ‘check-in’ (een ronde) en vraag elke werknemer ‘hoe voel je je? Ben je groen oranje of rood?’

Je kunt mensen hierdoor zichzelf laten uiten en het geeft duidelijkheid hoe iedereen in zijn of haar vel zit. Hoe kijk je uit naar deze nieuwe week? Hoe zit iemand erbij? Kunnen we er wat aan doen en degene helpen?

Zonder ‘check-in’ komen er ruzies en soms beginnen mensen te huilen. ‘Ze weten niet wat er speelt. Mensen kunnen met een check-in aangeven wat ze nodig hebben’, aldus Jorg.

‘Mensen zijn geen machines, ze zijn mensen met emoties’.

7. Kwetsbaarheid loont

Jorg ging vloggen nadat hij ging ondernemen voor zichzelf. Hij wilde het vastleggen en ging vloggen voor 10 weken.

In het begin vond hij het niet heel leuk, mede door het bewerken van de vlog.

Later trok hij bij. Hij liet in zijn vlogs zien dat hij geen expert in ondernemer is en toont kwetsbaarheid. Daar herkennen mensen zich in en dat voelt fijn.

Na 10 weken ging hij ermee door en er kwamen samenwerkingen. Hij haalde grote klanten binnen door de vlog. Zijn vlog werd eigenlijk een soort reclame voor zijn bedrijf.

Hij had dit overigens niet verwacht dat er zulke grote klanten door zouden komen. Zijn geheim? Zijn niche is goed (zijn vlogs gaan over gezin, team, cultuur en ondernemen) en hij heeft veel kijkers op HR positie.

Heb je niet de neiging om jezelf professioneler neer te zetten dan je bent? Welke keuze maak je hierin en hoe is dat proces?

Jorg: ‘Eerlijk zijn is makkelijker, het creëert ruimte. Dat professionele zit in de natuur van mensen, kwetsbaarheid voelt onprettig. Ze willen de beste versie van zichzelf laten zien’.

Hij legt vervolgens uit dat je niet perfect hoeft te zijn om iets te beginnen, anders gebeurt het namelijk nooit en dat staat je geluk in de weg.

Persoonlijke ontwikkeling en ondernemen gaat hand in hand. Je bedrijf is een reflectie van je valkuilen en kwaliteiten.

Hoe is het proces bij hem gegaan dat perfect zijn niet hoeft? Was het een drempel?

‘Ja, ik vond het spannend. Mijn foto’s zien er goed uit op Instagram. Maar het zijn ook kwetsbare berichten die ik plaats’.

Het voelt fijn om te doen. Hij heeft ooit iemands hulp ingeroepen toen hij een opdracht kreeg voor Academisch ziekenhuis.

‘Vloggen is soms bluffen. Kwetsbaarheid laten zien is belangrijk, je connect je met mensen en kijkers beseffen dat ze niet alles hoeven te weten en te kunnen en dat stelt gerust’, aldus Jorg.

Instagram laat volgens Jorg vaak vooral de mooie dingen zien en niet de werkelijkheid.

Hij was ooit open over zenuwen in een vlog die hij opnam toen hij moest spreken voor mensen. Toen hij daar open over was bleken de andere sprekers dat ook te ervaren.

Jort deelt hoe hij ermee omgaat. ‘Zenuwen geven brandstof om op te gaan, je hebt het nodig. Dat helpt en stelt gerust’.

Hij vindt spreken soms nog steeds spannend en hij accepteert het nu. De kwetsbaarheid die hij hierover toont wordt goed ontvangen en het inspireert anderen dat het erbij hoort. ‘Dus ben ik niet aan het falen want het hoort erbij’.

Het kan ook een opluchting zijn voor jezelf om tegen het publiek te vertellen dat je zenuwachtig bent. Het is dan benoemt en dat kan helpen.

Het is afhankelijk wie je publiek is en wat je functie is (of het dus professioneel overkomt).

8. Jezelf laten zien naast je bedrijf

Wat kunnen we nog meer verwachten van Jorg? Hij wil Culture builders verder uitbouwen en hij werkt samen met zijn vrouw aan het programma ‘Vandaag gelukkig morgen succesvol’. Daarbij houdt hij zich bezig met coaching van ondernemers. Hij vlogt dit en deelt het met de wereld. Jorgruis.nl is zijn website en daar vind je meer informatie over het coachen, wat ook geschikt is voor ervaren ondernemers.

‘Veel beginnende werknemers richten zich eerst op hun visitekaartjes en logo, maar de eerste klanten zijn belangrijkst’.

Personal Branding vindt hij het leukst om te doen. Jezelf laten zien naast je bedrijf.

Zijn coaching is eigenlijk een soort vooronderzoek voor zijn online programma.

Daarbij stelt hij de vraag ‘hoe kan ik hun waarde bieden?

9. Geluk en succes

Zijn nummer 1 advies voor geluk: eerlijk zijn naar jezelf over wat je echt wilt, zonder beperkingen. Wie wil je zijn? Als je terugkijkt naar je leven ben je dan tevreden?

Is dat beeld wat je van jezelf hebt echt wie je wil zijn? Schrijf op wat je echt wil.

Wat is succes?

Jorg zijn nummer 1 tip voor succes is ‘weten wie je wil zijn en weten wat je waarden zijn’. Veel mensen meten succes aan geld en materialisme. Dat is echter maar een bepaalde mate van succes. Ze willen het voor het gevoel erachter, want doe je met dat geld?

Het gevoel daarachter: dat is succes.

Wees eerlijk en kwetsbaar. Het creëert ruimte

Geschreven door: Geertje Boekhouder van Lifesabout

Direct luisteren? Dan zijn er drie opties:
–> Via iTunes. De beste manier om te beluisteren als je op een Apple apparaat zit (iPhone, iPad, MacBook, e.d.);
–> Via je favoriete podcast app op je Android telefoon (zoek vervolgens naar ‘100% Inspiratie’);
–> Via Spotify, super makkelijk, zie onderstaand!

Belangrijke links:
-> Download eBook “8 Eigenschappen van Geluk”
-> Tickets 100% Inspiratie Show
-> Leer succesvol podcasten

Elke dag humor en inspiratie op je telefoon? Volg Thijs Lindhout op Instagram.
Reactie plaatsen

Ontdek de 5 geheimen die je moet weten om je eigen Podcast te starten en succesvol te maken in mijn gratis eBook.